نماد سایت Adneek

گوگل ادوردز چیست و چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز چیست؟

اگر به تازگی با گوگل ادوردز آشنا شده‌اید، احتمالا نمی‌دانید که باید مطالعه جهت پاسخ به سوال گوگل ادوردز چیست را از کجا آغاز کنید و این می‌تواند گیج‌ کننده باشد.

شما مقصر نیستید.

با این حجم از منابع آنلاین، جستجو در دریایی از مقالات، ویدئوهای یوتیوب (Youtube) و بحث‌های صورت گرفته در فروم‌ها (Forum) دشوار است و تشخیص منابع نادرست از اطلاعاتی که به سوال شما مرتبط می‌باشند دشوارتر. تلاش ما در این پست بر آن است که با پاسخ به متداول‌ترین سوالات در این زمینه به این چرخه پایان دهیم و کمک کنیم تا به سرعت، اطلاعات اولیه لازم برای شروع کار خود با گوگل ادوردز را به دست آورید.

پس اگر سوالات “گوگل ادوردز چیست ؟” و “گوگل ادوردز چگونه کار می‌کند؟” شما را سردرگم کرده‌اند، مطالعه این صفحه برای شما مفید خواهد بود.

 

گوگل ادوردز چیست ؟

گوگل ادوردز یا گوگل ادز، یک پلتفرم تبلیغاتی آنلاین متعلق به گوگل است که در آن تبلیغ‌کنندگان به کلمات کلیدی (keywords) خاصی هزینه اختصاص می‌دهند تا تبلیغات کلیکی آن‌ها در قالب ارائه خدمات، لیست محصولات، محتوای ویدئویی و … در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند.

برای پاسخ‌ کامل‌تر به این سوال می‌توانید صفحه “گوگل ادوردز چیست ؟” را مطالعه نمایید.

 

کلمات کلیدی (Keywords) در گوگل ادوردز چیست ؟

کلمات کلیدی (Keywords) ادوردز، کلمات و عباراتی هستند که تبلیغ‌کنندگان به آن‌ها هزینه اختصاص می‌دهند تا هنگامی که افراد برای کالا یا خدمات مربوط به کسب و کار آن‌ها در گوگل جستجو می‌کنند، تبلیغات آن‌ها در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده شود. مثلا اگر شما فروشنده کفش هستید، احتمالا به کلماتی مانند “کفش ورزشی” بودجه اختصاص می‌دهید.

تحقیق روی کلمات کلیدی، فرآیند استفاده از ابزار و به کارگیری اطلاعات از جمله کارهایی هستند که برای تعیین کلمات کلیدی انجام می‌گیرد تا ترافیک مرتبط به خدمات شما را به تبلیغ و سپس به سایت هدایت کند.

گوگل ادوردز چیست ؟

 

آیا تبلیغ در گوگل ادوردز (گوگل ادز) موثر است؟

بسته به شدت رقابت بر سر کلمات کلیدی (Keyword) که به آن‌ها بودجه اختصاص می‌دهید و میزان ارتباط آن کلمات با کانورژن‌های (Conversions) واقعی کسب و کار شما، ادوردز می‌تواند برای کسب و کارتان مفید یا مضر باشد.

اغلب اوقات گوگل ادوردز برای بسیاری از کسب و کارها بسیار موثر و مفید است؛ البته تا زمانی که سرمایه خود را بر سر کلمات کلیدی اشتباه و تبلیغاتی با متن نامناسب و نرخ کلیک (CTR) پایین هدر ندهند.

با مطالعه صفحه “چرا گوگل ادوردز برای توسعه کسب و کار اهمیت دارد؟” می‌توانید به دلایل اهمیت استفاده از گوگل ادوردز پی ببرید.

 

هزینه تبلیغ در گوگل ادوردز چقدر است؟

ایجاد اکانت ادوردز رایگان است و در واقع هزینه‌‌ای که پرداخت می‌کنید بابت کلیک کاربران بر روی تبلیغات شما می‌باشد. این هزینه در شبکه جستجو (Search Network) گوگل به طور متوسط 1 تا 2 دلار است.

به طور کلی عوامل متعددی بر هزینه تبلیغات کسب و کار شما تاثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مزایده‌ای بودن سیستم گوگل ادوردز و میزان هزینه مورد نیاز برای کلمات کلیدی (Keyword) مورد نظر شما اشاره کرد.

 

چگونه در گوگل ادز تبلیغ کنیم؟

کسب و کارها می‌توانند با ایجاد اکانت گوگل ادوردز، تبلیغات در آن را آغاز کنند. تبلیغ در گوگل ادوردز 10 مرحله دارد:

  1. ایجاد اکانت ادوردز
  2. مشخص کردن مخاطب تبلیغات در گوگل
  3. تحقیق در مورد کلمات کلیدی مورد استفاده
  4. تعیین بودجه و هزینه
  5. ایجاد ساختار بهینه برای اکانت گوگل ادوردز
  6. نگارش تبلیغات با کیفیت در گوگل
  7. ایجاد صفحات فرود موثر
  8. رصد کانورژن در گوگل ادوردز
  9. ایجاد لیست‌های ریمارکتینگ
  10.  بهینه‌سازی اکانت ادوردز

صفحه “چگونه از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟” مراحل ذکر شده را به طور دقیق برای شما توضیح می‌دهد.

 

جایگاه تبلیغ (Ad Position) در گوگل ادوردز چیست ؟

جایگاه تبلیغ (Ad Position)، همان جایگاهی در نتایج موتور جستجو می‌باشد که آگهی‌های مرتبط به عبارات جستجو شده توسط کاربران در آن ظاهر می‌شوند. 

 

امتیاز کیفی (Quality Score) چیست؟

امتیاز کیفی (Quality Score) معیار سنجش گوگل برای تعیین میزان مفید و مرتبط بودن تبلیغ شما به نیاز کاربر است که بر اساس نرخ کلیک (CTR) تبلیغ، میزان مرتبط بودن کلمات کلیدی (Keywords) و کیفیت صفحه فرود (Landing Page) محاسبه می‌گردد. هر چقدر امتیاز کیفی شما بالاتر باشد، بهتر است؛ زیرا امتیاز کیفی بالا موجب صرفه‌جویی در سرمایه و بهبود رتبه تبلیغات (Ad Rank) شما در گوگل می‌گردد.

 

رتبه تبلیغ (Ad Rank) گوگل ادوردز چیست ؟

رتبه تبلیغ (Ad Rank) گوگل جایگاهی است که تبلیغات یک کسب و کار بر اساس ترکیبی از حداکثر هزینه اختصاص داده شده به تبلیغ و امتیاز کیفی آن در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند.

این رتبه در واقع معیاری است که حداکثر هزینه‌ مورد نیاز برای هر کلیک (CPC) روی تبلیغ شما را مشخص می‌کند و همچنین تبلیغ‌کنندگان را وادار به بهبود کیفیت تبلیغات خود می‌کند تا هزینه تبلیغات آن‌ها پایین بیاید.

 

رتبه تبلیغ (Ad Rank) و امتیاز کیفی (Quality Score)

رتبه تبلیغ (Ad Rank) بر بالا رفتن جایگاه تبلیغ شما در صفحه‌‌ای که تبلیغات در آن نمایش داده می‌شوند تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر، امتیاز کیفی (Quality Score) بر اساس میزان مفید و مرتبط بودن تبلیغ برای فرد جستجو کننده تعیین می‌گردد و بخشی از فرآیند قرارگیری تبلیغ در نتایج جستجوی گوگل به شمار می‌رود. از سال 2013 به بعد، امتیاز کیفی گوگل ارزشمندتر از گذشته به شمار می‌رود؛ زیرا متوسط امتیاز کیفی از 7 به 5 تغییر یافته است.

رتبه تبلیغ (Ad Rank)

 

هزینه هر کلیک (CPC) چیست؟

هزینه به ازای هر کلیک یا CPC، مبلغی است که یک تبلیغ‌کننده هر بار که فردی روی تبلیغ ادوردز او کلیک می‌کند می‌پردازد. میزان این هزینه بسته به شرایط سایر تبلیغ‌کنندگانی که در مزایده گوگل شرکت کرده‌اند تفاوت دارد و همیشه پایین‌تر از حداکثر هزینه اختصاص داده شده به تبلیغ می‌باشد. 

 

هزینه هر کلیک (CPC) چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه هر کلیک (CPC) شما بر اساس میزان رقابت موجود برای کلمات کلیدی (Keywords) مورد نظر، حداکثر بودجه تعیین شده (Bids) و امتیاز کیفی (Quality Score) شما محاسبه می‌گردد. 

به طور دقیق می‌توان گفت که هزینه هر کلیک (CPC) با تقسیم رتبه تبلیغ (Ad Rank) رقیب بعد از شما بر امتیاز کیفی (Quality Score) به اضافه 0.01 دلار به دست می‌آید. 

هزینه تبلیغ در گوگل ادوردز

 

متوسط هزینه هر کلیک (CPC) تبلیغات گوگل ادوردز چیست ؟

متوسط هزینه هر کلیک روی تبلیغات گوگل بسته به کلمه کلیدی انتخاب شده و زمینه کاری آن کسب و کار متفاوت است؛ ولی به طور کلی می‌توان گفت که این هزینه به سختی به 2.32 دلار در شبکه جستجو (Search Network) و 0.58 دلار در شبکه نمایش (Display Network) می‌رسد. 

 

مزایده تبلیغات گوگل چیست؟ 

گوگل ادز عملکردی مشابه مزایده دارد. بدین شکل که زمانی که در گوگل به دنبال عبارتی می‌گردید، موتور جستجوی گوگل برای انجام این درخواست، یک مزایده تبلیغ را بین تبلیغ‌کنندگان آغاز می‌کند که با استفاده از آن، در نهایت جایگاه هر تبلیغ (Ad Position) در نتایج جستجوی گوگل (SERP) و هزینه‌ای که هر تبلیغ کننده برای کلیک که باید بپردازد (CPC) تعیین می‌شود.

 

مزایده تبلیغات گوگل چند بار انجام می‌شود؟

مزایده تبلیغات گوگل میلیاردها بار در هر ماه انجام می‌شود.

 نتایج این مزایده به شکلی تعیین می‌شوند که کاربران گوگل، تبلیغاتی را پیدا کنند که مرتبط با عبارتی باشد که برای آن جستجو کرده‌اند، تبلیغ‌کنندگان با کم‌ترین هزینه ممکن مشتریان بالقوه برای کسب و کار خود را پیدا کنند و گوگل نیز میلیاردها دلار درآمد داشته باشد. 

 

چگونه در مزایده تبلیغات گوگل ادوردز شرکت کنیم؟

تبلیغات گوگل ادز شما زمانی واجد شرایط ورود به مزایده تبلیغات گوگل می‌شوند که به کلمات کلیدی (Keywords) مرتبط به عبارت‌های جستجو شده توسط کاربران هزینه اختصاص دهید. بودجه‌های اختصاص داده شده (Bids) توسط شما، امتیاز کیفی (Quality Score) و میزان ارتباط تبلیغات با عبارت جستجو شده توسط کاربر در گوگل در تعیین این که آیا تبلیغ شما در نتایج جستجوی گوگل (SERP) نمایش داده خواهد شد یا خیر نقش دارند.

بنابراین زمانی که تبلیغ‌کنندگان، کلمات کلیدی که می‌خواهند به آن بودجه تخصیص دهند را مشخص می‌کنند، گوگل از طریق اکانت گوگل ادوردز شما کلمات کلیدی (Keywords) مرتبط را با حداکثر بودجه مشخص شده و تبلیغ مربوط به آن وارد مزایده می‌کند.

گوگل ادوردز چگونه کار می‌کند؟

 

هزینه تبلیغ در گوگل ادوردز چگونه محاسبه می‌شود؟

محل قرارگیری تبلیغ شما در نتایج گوگل بر اساس رتبه تبلیغ (Ad Rank) تعیین می‌گردد. بیش‌ترین رتبه تبلیغ، اولین جایگاه را در نتایج جستجوی گوگل (SERP) به دست می‌آورد.

بنابراین هزینه اصلی و بدون کارمزد هر کلیک (CPC)، با تقسیم رتبه تبلیغ (Ad Rank) آگهی گوگلی که در پایین تبلیغ شما قرار گرفته است بر امتیاز کیفی (Quality Score) شما به دست می‌آید. تنها استثنایی که در این قانون وجود دارد زمانی است که شما تنها فرد یا آخرین رتبه در مزایده گوگل باشید که در این صورت می‌توانید حداکثر هزینه‌ای که به ازای هر کلیک در نظر دارید را بپردازید.

سیستم اختصاص‌دهنده هزینه ادوردز، تبلیغ‌کنندگانی که امتیاز کیفی (Quality Score) پایینی دارند را به شدت جریمه می‌کند و بالعکس به افرادی که امتیاز کیفی بالاتری دارند، رتبه تبلیغ (Ad Rank) بالاتر و هزینه به ازای کلیک (CPC) پایین‌تری تعلق می‌گیرد. 

برای اطلاعات بیش‌تر در مورد هزینه گوگل ادوردز می‌توانید به مقاله “آیا استفاده از گوگل ادز رایگان است؟” مراجعه فرمایید.

 

روش‌های دیگر اختصاص هزینه در گوگل ادوردز چیست ؟

از روش‌های دیگر تخصیص هزینه می‌توان هزینه بازخورد (CPM) و هزینه به ازای نتیجه (CPA) را نام برد.

 

روش اختصاص هزینه به ازای بازخورد (CPM) چیست؟

هزینه به ازای بازخورد (CPM)، بر اساس بازخوردهای یک تبلیغ انجام می‌شود و می‌تواند هم‌زمان با هزینه هر کلیک (CPC) صورت گیرد. 

 

هزینه هر کلیک (CPC) و هزینه به ازای بازخورد (CPM)

هزینه هر کلیک (CPC)، قیمت تبلیغ بر اساس تعداد کلیک‌هایی که دریافت می‌کند می‌باشد؛ در حالی که هزینه به ازای بازخورد (CPM) به تعداد بازخوردهایی که می‌گیرد وابسته است. لازم به ذکر است که هر دو روش به طور هم‌زمان قابل استفاده می‌باشند. 

 

بهینه‌سازی موتور جستجو چیست؟

بهینه‌سازی موتور جستجو، در واقع بهتر کردن نمایش سایت یا صفحه‌ شما در نتایج موتور جستجو به صورت ارگانیک است. این کار با یافتن کلمات کلیدی موجود در محتوای شما توسط گوگل انجام می‌شود و در نتیجه آن، سایت شما سریع‌تر و دقیق‌تر نمایش داده می‌شود. اعتبار سایت و لینک‌دهی به سایت شما توسط سایرین، نقش مهمی را در رتبه‌‌بندی موتور جستجو ایفا می‌کند.

 

شبکه نمایش (Display Network) گوگل چگونه کار می‌کند؟

شبکه نمایش (Display Network) یا GDN شبکه بسیار بزرگی از سایت‌هایی است که امکان قرار دادن تبلیغات نمایشی (Display advertisements) را به گوگل می‌دهند و این تبلیغات در دسترس بیش از 90 درصد مردم قرار می‌گیرد. هزینه کلیک تبلیغات شبکه نمایش (Display Network) معمولا نسبت به تبلیغات شبکه جستجو (Search Network) کم‌تر است و بسته به روش‌های هدف‌گذاری (Targeting) شما، نرخ کلیک (CTR) می‌تواند بالا و هزینه به ازای نتیجه (CPA) پایین بیاید. 

شبکه‌ نمایش (Display Network) و شبکه جستجو (Search Network) به تفضیل در صفحه “گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟” شرح داده شده‌اند. 

شبکه نمایش (Display Network)

گروه تبلیغ (Ad Group) در گوگل ادوردز چیست ؟ گروه‌های تبلیغ چگونه کار می‌کنند؟

یک گروه تبلیغ (Ad Group) در واقع نگه‌دارنده تبلیغات در گوگل ادوردز، کلمات کلیدی (Keywords) و صفحات فرود (Landing Pages) می‌باشد. گوگل به تبلیغ‌کنندگانی که کمپین‌های ادوردز خود را با ساختار محکم گروه‌های تبلیغ ایجاد می‌کنند، پاداش می‌دهد. 

نکته مهم این است که تمام کلمات کلیدی مورد استفاده خود را در یک گروه تبلیغ تلنبار نکنید و آن‌ها را در زمینه‌های مختلف دسته‌بندی نمایید. 

 

مرتبط بودن تبلیغ (Ad relevance) در گوگل ادوردز چیست ؟

مرتبط بودن تبلیغ (Ad Relevance) معیاری برای سنجش میزان ارتباط کلمه کلیدی (Keywords) که به آن هزینه اختصاص می‌دهید با تبلیغات شما و همینطور میزان هماهنگی کلمات کلیدی مورد استفاده با پیام تبلیغات و صفحات فرود می‌باشد. امتیاز بالاتر برای مرتبط بودن تبلیغ و کلمه کلیدی منجر به افزایش نرخ کلیک (Click-Through Rate) و امتیاز کیفی (Quality Score) شما خواهد شد.

 

بهینه‌ساز کانورژن (Conversion) چگونه کار می‌کند؟

بهینه‌ساز کانورژن (Conversion Optimizer) یک ابزار کنترل هزینه در گوگل ادوردز است که با هدف دریافت حداکثر کانورژن (Conversion) ممکن با هزینه کانورژن (CPA/Cost Per Action/Cost Per Conversion) یکسان یا پایین‌تر از یک رقیب خاص، مدیریت هزینه‌ها را در سطح کلمات کلیدی (Keywords) انجام می‌دهد.

برای اطلاعات بیش‌تر در زمینه مدیریت هزینه‌های گوگل ادز می‌توانید به صفحه “راهنمای تنظیمات تخصیص هزینه و بودجه گوگل ادوردز” مراجعه نمایید.

 

شارژ اکانت گوگل ادوردز خود را چگونه انجام دهم؟

شما می‌توانید با استفاده از خدمات ادنیک، به آسانی شارژ اکانت ادوردز خود را به لیر ترکیه، دلار آمریکا، درهم امارات، بات تایلند با نرخ شفاف و بدون هیچ گونه کارمزد افزوده انجام دهید. شارژ اکانت گوگل ادوردز شما در زمان اداری تا حداکثر 15 دقیقه بعد از تایید مشخصات واریز ریالی و در روزهای تعطیل نیز در کم‌تر از 1 ساعت توسط ادنیک انجام می‌شود.

 

 

 

تصاویر از: leadsquared و wordstream

خروج از نسخه موبایل