سه روش برای بهبود رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز – بخش دوم

سه روش برای بهبود رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز – بخش دوم

در بخش اول، رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز و عوامل موثر بر آن را شرح دادیم و سپس به نحوه استفاده صحیح از افزونه‌های تبلیغات گوگل ادوردز برای دریافت رتبه تبلیغ بهتر پرداختیم. در این بخش درباره چگونگی استفاده از صفحات فرود و کیفیت تبلیغ برای بهبود رتبه تبلیغ صحبت خواهیم کرد.

 

برای مطالعه بخش اول کلیک نمایید

 

امتیاز کیفی (Quality Score) بهتری دریافت کنید: استفاده از گروه‌های تبلیغ مجزا

بهبود رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز (Ad Rank) به دو مورد بستگی دارد:

  • مرتبط بودن محتوای تبلیغات گوگل ادوردز به عبارت جستجو شده توسط کاربران
  • منحصر به فرد بودن تبلیغات گوگل ادوردز

با یک گروه تبلیغ (Ad Group) مناسب می‌توانید این کار را به خوبی انجام دهید. گروه‌های تبلیغ (Ad Group) نقشی اساسی در دریافت رتبه تبلیغ در گوگل ایفا می‌نمایند. این بدین معنی است که اگر گروه‌های تبلیغ شما به خوبی دسته‌بندی نشده باشند، خطر تولید تبلیغاتی که از نرخ کلیک (CTR) مورد انتظار شما پایین‌ترند وجود خواهد داشت.

برای مثال، فرض کنیم که شما صاحب یک شرکت الکترونیکی هستید و می‌خواهید فروش کلی محصولات خود را افزایش دهید. چگونه گروه‌های تبلیغ (Ad Groups) خود را تقسیم‌بندی می‌کنید؟ 

اگر راهنمایی گوگل که در تصویر زیر قرار داده شده است را بخوانید و به آن عمل کنید، احتمالا تنظیم گروه‌های تبلیغ خود را به شکل اشتباهی انجام خواهید داد:

رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز

رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز

 

10 تا 20 کلمه کلیدی برای شروع؟! پیدا کردن 20 کلمه کلیدی مرتبط به یک محصول و هم‌زمان ساخت تبلیغات گوگل ادوردز مرتبط به جستجوی کاربران، آنقدر سخت است که تقریبا می‌توان گفت قابل انجام نیست؛ حتی اگر دو محصول مشابه (مثلا هدفونهای بی‌سیم و معمولی) را در یک گروه تبلیغ دسته‌بندی کنید تا بتوانید کلمات کلیدی بیشتری به کار ببرید نیز نتیجه خوبی از این کار حاصل نخواهد شد.

با این که طبیعتاً برخی از محصولات یک کسب و کار، شبیه یکدیگر هستند و ممکن است اینطور به نظر برسد که قرار دادن دو محصول مشابه در یک گروه تبلیغ بدون مشکل است، اما باز هم هر یک از آن‌ها کالای مجزایی از یکدیگر به شمار می‌روند و به همین دلیل تبلیغات مرتبط به آن‌ها نیز باید مجزا باشند؛ فراموش نکنید که کاربری که برای یافتن یک محصول به گوگل مراجعه می‌کند، توقع دارد دقیقا همان نتیجه‌ای را ببیند که برای آن جستجو کرده است.

بنابراین استفاده از تعداد زیادی کلمه کلیدی در حین نوشتن آگهی در گروه تبلیغات گوگل ادوردز باعث می‌شود وادار شوید که عنوان تبلیغات خود را به طور کلی بنویسید؛ مثل”فروش هدفون”. 

مشکل اینجاست که این تبلیغ برای کاربرانی که به وضوح عبارت “هدفون بی‌سیم” را در گوگل جستجو کرده‌اند نیز نمایش داده می‌شود و این نکته مثبتی نیست.

تنها نتیجه این کار، تولید تبلیغاتی است که نرخ کلیک (CTR) بسیار پایین‌تری از آنچه پتانسیل دریافت آن را دارند، می‌گیرند. نرخ کلیک (CTR) بد و مرتبط نبودن آگهی به عبارت جستجو شده توسط کاربران روی امتیاز کیفی (Quality Score) شما تاثیر منفی می‌گذارد که باعث می‌شود مجبور باشید برای جایگاه تبلیغ بالاتر، هزینه بیشتری از آنچه که واقعاً نیاز است، بپردازید. 

با این اوصاف باید چه کار کنیم که این مشکل پیش نیاید؟ پاسخ، ساخت گروه های تبلیغ (Ad Groups) جداگانه و مخصوص به خود است. امروزه چندین راه اثبات شده برای انجام این کار وجود دارد.



روش ایجاد گروه تبلیغ در گوگل ادوردز با یک کلمه کلیدی (Single Keyword Ad Groups) یا SKAGs یکی از راه‌های معروف انجام این کار می‌باشد که نتیجه خود را به خوبی پس داده است. برخی از کسب و کارها با استفاده از این روش موفق شده‌اند که در نرخ کلیک (CTR) خود بیش از 28 درصد افزایش ایجاد نمایند و امتیاز کیفی (Quality Score) خود را در طول فقط چند روز بهبود ببخشند. با وجود آن که این روش نیازمند تلاش گسترده بر روی کمپین‌ها و اکانت‌های شما می‌باشد، اما نتایج مثبت آن ارزش کار زیاد را دارد.

اگر کمپین‌های گوگل ادوردز شما بزرگ باشند، استفاده از کلمات کلیدی داینامیک (Dynamic Keyword Insertion) یا DKI، آسان‌تر و موثرتر از به کارگیری روش SKAGs می‌باشد؛ اما اگر کمپین‌های کوچکی دارید، لازم است همیشه از روش گروه تبلیغ با یک کلمه کلیدی یا همان SKAGs استفاده نمایید.

روش SKAGs به این شکل است که یک  کلمه کلیدی را به سه عبارت کلیدی مشابه یا Match Types تجزیه می‌کنیم. با استفاده از سه عبارت کلیدی مشابه اصلاح شده (broad modifier)، عبارت کلمه به کلمه (Phrase Match) و عبارت دقیق (Exact Match) می‌توانید از مزایایی مانند جستجوی گسترده توسط کاربران بهره‌مند شوید و هم‌زمان جستجو شده‌ترین عبارات کلیدی شما تبلیغات مختص به خود را دارند که حاوی کلمه کلیدی مورد نظرتان هستند. 

حتی می‌توانید از روش SKAGs برای تجزیه کلمه کلیدی به عبارت کلیدی مفرد (Single Match Type) نیز استفاده کنید؛ اما این به بزرگی حساب و ساختار گوگل ادوردز شما بستگی دارد. به هر صورت ساخت یک گروه تبلیغ در گوگل ادوردز با تنها یک کلمه کلیدی (SKAGs) امکان نوشتن تبلیغاتی را به شما می‌دهد که قابلیت ایجاد فعالیت کاربری (CTA) و مطرح کردن پیشنهادات مالی مد نظر شما را برای هر کلمه کلیدی دارند. این بدین معنی است که هر فرد جستجو کننده، شخصی‌سازی شده و دقیق‌ترین تبلیغات مربوط به جستجوی خود در گوگل را مشاهده می‌کند. 

گروه تبلیغ در گوگل ادوردز

گروه تبلیغ در گوگل ادوردز

 

به طور کلی این راه یکی از آسان‌ترین روش‌های بهبود رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز (Ad Rank) بدون پرداخت هزینه اضافی به شمار می‌رود.

 پس از آن که روش SkAGs را در حساب گوگل ادوردز خود پیاده‌سازی کردید، نوبت به بهتر کردن صفحات فرود (Landing Pages) می‌رسد.

 

  • صفحات فرود بهتر: در هر تبلیغ در گوگل ادوردز یک پیشنهاد خاص بدهید

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که پس از جستجوی یک عبارت، روی نتایج پولی کلیک کنید و محتوایی نامربوط به آن‌چه می‌خواستید را ببینید؟ حس آزاردهنده‌ای است. عنوان تبلیغ در گوگل یک چیز می‌گوید؛ ولی وقتی وارد صفحه فرود (Landing Page) می‌شوید، به محتوایی کلی مانند صفحه اصلی سایت برمی‌خورید.

هیچ‌چیز برای فرد جستجو کننده آزاردهنده‌تر از این نیست؛ زیرا شما عملاً برای یک عبارت خاص در گوگل جستجو کرده بودید و تبلیغ‌کننده در جریان بود که شما می‌خواستید چه چیزی را پیدا کنید. کلمه یا عبارت کلیدی، به وضوح نشان می‌دهد که به دنبال چه چیزی هستید. 

به همین دلیل است که صفحات فرود (Landing Pages) لازم است پیامی روشن و هماهنگ با عنوان تبلیغ داشته باشند. در واقع پیام یکسان در عنوان و محتوای صفحه فرود، کانورژن را بیش از 200 درصد افزایش می‌دهد.

اما مشکل ایجاد صفحه فرود خاص برای هر گروه تبلیغ در گوگل ادوردز، این است که کاری زمان‌بر به شمار می‌رود. مثلا ساخت ده‌ها و یا صدها صفحه فرود، ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. بنابراین کاری که لازم است انجام دهید این است که متن صفحه فرود خود برای هر کمپین را به شکل استانداردی ایجاد کنید تا امکان اصلاح متن‌ها و شخصی‌سازی محتوا برای کاربران وجود داشته باشد. 

این کار، هزاران بار توسط کارشناسان این زمینه انجام شده و در نتیجه آن، افزایش چشم‌گیری در بهبود عملکرد و صرفه‌جویی در زمان ایجاد خواهد شد. فقط لازم است که در پنل اپراتوری متن صفحه فرود خود را به گونه‌ای تغییر دهید تا با پیشنهاد مطرح شده در تبلیغ و عبارت کلیدی گروه تبلیغ شما در گوگل ادوردز هماهنگ شود. 

بهبود رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز

بهبود رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز

 

اگر می‌خواهید رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز (Ad Rank) و امتیاز کیفی (Quality Score) بهتری داشته باشید و هزینه افزوده‌ای نیز نپردازید، باید تجربه کاربری صفحه فرود (Landing Page) شما دقیق باشد.

راحت‌ترین روش برای انجام این کار ساخت صفحات فرود برای هر گروه تبلیغ در گوگل ادوردز است. پس گروه‌های تبلیغ (Ad Groups) و کمپین‌های خود را بررسی نمایید تا بتوانید استانداردی را برای متن و ساختار صفحه فرود (Landing Page) آن گروه تبلیغ، تعیین کنید. همچنین می‌توانید عناصری مانند کلمات کلیدی داینامیک (Dynamic Keywords) را برای محصولات مناسب به کار ببرید.

به صفحات فرود با کیفیت پایین قانع نباشید؛ روی این بخش کار کنید تا نتایج آن را به چشم خود ببینید.

 

نتیجه‌گیری

آیا زمانی که قصد دارید رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز خود را بهبود بخشید، مستقیماً به سراغ تنظیمات هزینه می‌روید؟ آیا حداکثر هزینه کلیک (CPC) و بودجه روزانه خود در گوگل ادوردز را افزایش می‌دهید؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، یک لحظه دست نگه دارید و از خود بپرسید: “آیا تمام گزینه‌های ممکن را امتحان کرده‌ام؟”

اگر نه، تا موارد زیر را انجام نداده‌اید هزینه را تغییر ندهید:

  • با استفاده مناسب از افزونه‌هایی که برای رسیدن به فعالیت کاربری (Call To Action) و هدف مدنظر شما مورد نیاز می‌باشند، می‌توانید تبلیغات گوگل ادوردز خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که مرتبط به عبارت جستجو شده توسط کاربر باشند. 
  • گروه‌های تبلیغ در گوگل ادوردز خود را به دسته‌های کوچک‌تری تقسیم‌ کنید تا امتیاز کیفی (Quality Score) شما بهتر شود.
  • صفحات فرود (Landing Pages) دقیق و منحصر به فرد با پیشنهادات خاصی برای هر گروه تبلیغ (Ad Group) ایجاد نمایید.

فقط پس از انجام موارد فوق است که می‌توانید اختصاص هزینه بالاتر برای به دست آوردن جایگاه‌های بالای صفحه نتایج را در نظر بگیرید.

 

 

 

بر گرفته از: searchenginejournal