واژه‌نامه اصطلاحات گوگل ادوردز

واژه‌نامه اصطلاحات گوگل ادوردز

تبلیغ در گوگل ادز می‌تواند در ابتدا کاری بسیار سردرگم کننده و دشوار باشد. معنی آن عبارت چه بود؟ آن دکمه چه کاری انجام می‌داد؟

فراموش کردن اصطلاحات گوگل ادز مشکل رایجی در بین کاربران تازه‌وارد می‌باشد.

برای راحتی کار شما، در این صفحه تعدادی از پرکاربردترین اصطلاحات بازاریابی دیجیتال و تبلیغات گوگل ادز را به همراه معنی و تعریف آن‌ها در اختیار شما قرار داده‌ایم تا زمانی که به اصطلاحی بر می‌خورید که مفهوم آن را نمی‌دانید، به آن مراجعه کنید:

 

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC):

 

“پرداخت به ازای هر کلیک” یا PPC که مخفف عبارت Pay Per Click می‌باشد، یک روش تبلیغاتی آنلاین است که در آن، صاحبان سایت و کسب و کار می‌توانند تبلیغات آنلاین خود را در صفحه نتایج جستجوی گوگل به افراد مختلف نمایش دهند و زمانی که فردی روی تبلیغ آن‌ها کلیک کند، هزینه بپردازند. پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC اغلب برای افزایش ترافیک با کیفیت در وب‌سایت به کار می‌رود.

 

کلمه کلیدی (Keyword):

 

کلمات کلیدی یا Keywords، کلمات و عباراتی هستند که توصیف‌کننده محصولات یا خدمات ارائه شده توسط کسب و کار شما می‌باشند و برای نمایش تبلیغات گوگل ادوردز شما به افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

انواع کلمه کلیدی (Keyword Match Types):

 

برای ایجاد تبلیغات متنی در گوگل ادوردز خود، می‌توانید از انواع مختلف کلمه کلیدی یا Keyword Match Types استفاده کنید. لازم به ذکر است که هر نوع کلمه کلیدی در گوگل ادز و اکانت ادوردز خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

 

عبارت مشابه (Broad Match):

 

عبارت مشابه یا Broad Match، یک نوع کلمه کلیدی (Keyword Match Type) می‌باشد که به صورت پیش‌فرض در اکانت گوگل ادوردز امکان دسترسی گسترده به مخاطبان را از طریق تبلیغات گوگل ادوردز به شما می‌دهد.

زمانی که کلمه کلیدی از نوع Broad Match را انتخاب می‌کنید، تبلیغات گوگل ادز شما زمانی که یک کاربر هر یک از کلمات موجود در عبارت کلیدی شما را با هر ترتیبی در گوگل جستجو می‌کند، نمایش داده خواهند شد. حتی اگر کاربر آن کلمه را با غلط دیکته‌ای یا معادل کلمه جستجو کند، باز هم تبلیغات گوگل ادوردز شما به او نمایش داده خواهند شد.

 

عبارت مشابه اصلاح شده (Modified broad match):

 

عبارت مشابه اصلاح شده یا Modified Broad Match نوعی کلمه کلیدی مابین عبارت مشابه (Broad Match) و سایر عبارات کلیدی محدود کننده‌تر می‌باشد. این کلمه کلیدی امکان دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان را با کنترل بیش‌تر روی این که چه افرادی تبلیغ شما را مشاهده خواهند کرد، فراهم می‌کند.

Modified broad match این کار را با قفل کردن کلمات یک عبارت کلیدی با استفاده از علامت “+” انجام می‌دهد؛ بنابراین زمانی که علامت “+” را جلوی یک عبارت کلیدی قرار می‌دهید، در واقع به گوگل می‌گویید که تبلیغ شما باید تنها به مخاطبانی که موردی حاوی عبارت کلیدی شما را سرچ کرده‌اند (و نه مترادف کلمه کلیدی یا با غلط دیکته‌ای) نمایش داده شود.

 

عبارت کلمه به کلمه (Phrase Match):

 

عبارت کلمه به کلمه یا Phrase Match بخشی از تنوع مخاطبان عبارت مشابه (Broad Match) را در بر دارد؛ ولی مانند عبارت مشابه اصلاح شده (Modified Broad Match) کنترل بیش‌تری را در اختیار شما می‌گذارد. نحوه کارکرد Phrase Match بدین شکل است که تبلیغ شما تنها زمانی نمایش داده می‌شود که کاربری عبارتی دقیقا کلمات عبارت کلیدی شما را به همان ترتیب وارد شده سرچ کند؛ اما امکان قرارگیری سایر کلمات قبل و بعد از آن عبارت نیز وجود دارد.

 

عبارت کلیدی دقیق (Exact match):

 

عبارت کلیدی دقیق (Exact match) دقیق‌ترین و محدود کننده‌ترین نوع کلمه کلیدی است. در سال‌های گذشته، با استفاده از این کلمه کلیدی، تبلیغ شما تنها زمانی به کاربران نمایش داده می‌شد که عین عبارت کلیدی شما را سرچ کرده باشند. برای مثال، اگر کلمه کلیدی شما “شارژ اکانت گوگل ادوردز” باشد، تبلیغ شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که عین عبارت “شارژ اکانت گوگل ادوردز” را سرچ کرده باشند و نه “شارژ اکانت” یا “اکانت ادوردز”.

 

عبارت کلیدی خاص (Long Tail Keyword):

عبارات کلیدی خاص یا Long tail keywords همان کلمات سه و یا چهار کلمه‌ای هستند که بسیار دقیق به کالا یا خدمات مورد نظر کاربر (که توسط شما به فروش می‌رسد) اشاره می‌کنند. زمانی که کاربر  این نوع عبارات کلیدی دقیق را در گوگل جستجو می‌کند، بدین معنی است که دقیقاً می‌داند قصد خرید چه چیزی را دارد.

 

گروه تبلیغ (Ad Group) گوگل ادوردز:

 

به یک یا چند تبلیغ که هدف یکسانی را دنبال می‌کنند، گروه تبلیغ یا Ad Group گفته می‌شود.

شما در گروه تبلیغ، بودجه (bid) یا قیمتی را مشخص می‌کنید تا زمانی که کلمه کلیدی انتخاب شده برای آن گروه تبلیغ باعث نمایش داده شدن آن آگهی می‌شود، از این بودجه استفاده شود. امکان تعیین قیمت برای کلمات کلیدی مختلف در یک گروه تبلیغ نیز وجود دارد.

 

کمپین گوگل ادز:

 

به مجموعه‌ای از گروه‌های تبلیغ (شامل تبلیغات، کلمات کلیدی و بودجه‌ها) که بودجه، هدف‌گیری جغرافیایی و سایر تنظیمات آن‌ها یکسان است، کمپین گفته می‌شود. کمپین‌ها اغلب برای دسته‌بندی محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک اکانت گوگل ادز شما می‌تواند به تعداد دلخواه کمپین تبلیغات فعال داشته باشد.

 

صفحه فرود (Landing Page):

 

صفحه فرود یا Landing Page صفحه‌ای در وب است که کاربر با کلیک بر روی یکی از نتایج موتور جستجو، پست بازاریابی، ایمیل مارکتینگ و یا تبلیغات آنلاین به این صفحه هدایت می‌شود.

 

متریک (Metric):

 

متریک‌ها یا Metrics، معیارهای ارزیابی در گوگل ادز هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان عملکرد اکانت گوگل ادوردز را ارزیابی نمود.

 

امتیاز کیفیت (Quality Score):

 

امتیاز کیفیت یا Quality Score، نمره‌ای از بازه 1 تا 10 است که کیفیت تبلیغات شما در گوگل ادوردز، کلمات کلیدی و صفحات فرود را برآورد می‌کند. امتیاز کیفیت بالاتر باعث کاهش هزینه‌ها و جایگاه تبلیغ (Ad Position) بهتر می‌گردد.

 

نرخ کلیک (CTR):

 

نرخ کلیک یا CTR، معادل تعداد کلیک دریافت شده توسط تبلیغ شما تقسیم بر تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما نمایش داده می‌شود. بنابراین:

CTR=بازخوردها/کلیک‌ها

برای مثال، اگر تبلیغ شما 5 کلیک و 100 بازخورد داشته باشد، CTR آن برابر 5% خواهد بود.

 

هزینه به ازای هر کلیک (CPC):

 

هزینه به ازای کلیک یا CPC، معادل بیش‌ترین هزینه‌ای است که حاضرید برای هر کلیک بر روی تبلیغات خود بپردازید.

 

متوسط هزینه به ازای کلیک (Avg. CPC):

 

متوسط هزینه به ازای کلیک یا CPC، متوسط هزینه‌ای است که پس از کلیک کاربران روی تبلیغ شما کسر می‌گردد. متوسط CPC با تقسیم هزینه کلی کلیک‌های شما بر تعداد کل کلیک‌ها به دست می‌آید.

متوسط CPC=هزینه پرداخت شده برای کل کلیک‌ها/تعداد کل کلیک‌ها

 

کانورژن (Conversion):

 

کانورژن یا Conversion، هدفی است که بازاریابی آنلاین خود را به منظور افزایش آن انجام می‌دهید. این هدف می‌تواند افزایش بازدیدکنندگان سایت، فروش بیش‌تر، افزایش تماس مشتریان با شرکت و غیره باشد.

 

نرخ تبدیل (Conversion Rate):

 

نرخ تبدیل یا Conversion Rate، نشان‌دهنده درصدی از کاربران است که عمل مورد نظر شما را در سایت انجام می‌دهند. برای مثال، درصد بازدیدکنندگان یک سایت که محصولی را خریداری می‌کنند، نرخ تبدیل یا Conversion Rate آن سایت به شمار می‌رود.

 

نرخ بازگشت سرمایه (ROI):

 

بازگشت سرمایه یا ROI، نسبت مقدار سودی که از تبلیغات خود به دست می‌آورید، به مقداری است که برای این تبلیغات هزینه کرده‌اید. برای محاسبه بازگشت سرمایه، هزینه‌های کلی خود را از درآمد حاصل از تبلیغات کسر کنید و نتیجه را تقسیم بر هزینه‌های کلی نمایید:

ROI=(درآمد-هزینه محصولات فروش رفته)/هزینه محصولات فروش رفته


گوگل ادوردز چیست؟

چرا تبلیغ در گوگل ادوردز برای توسعه کسب و کار اهمیت دارد؟


هدف‌گیری (Targeting):

 

هدف‌گیری یا Targeting بخشی اساسی از یک کمپین تبلیغاتی موفق است. ممکن است تبلیغ گوگل ادوردز خوبی را طراحی کرده باشید؛ ولی لازم است با استفاده از تارگتینگ این تبلیغ را به افراد مناسب نمایش دهید تا سریع‌تر به هدف خود دست یابید. گوگل ادز روش‌های مختلفی را برای هدف‌گیری تبلیغات در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

مرتبط بودن تبلیغ به عبارت جستجو شده (Ad Relevance):

 

مرتبط بودن تبلیغ به عبارت جستجو شده یا Ad Relevance شاخصی است که میزان مرتبط بودن کلمات کلیدی را به تبلیغات گوگل ادوردز و لندینگ پیج سایت شما نشان می‌دهد. امتیاز کیفیت (Quality Score) بیش از هر چیز تحت تاثیر Ad relevance می‌باشد.

بنابراین لازم است از وجود کلمه کلیدی در متن تبلیغ و صفحه فرود سایت خود اطمینان حاصل کنید تا امتیاز کیفیت شما افزایش یابد.

 

جایگاه تبلیغ (Ad Position):

 

جایگاه تبلیغ یا Ad Position، محلی است که تبلیغات در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شوند. برای مثال، اگر جایگاه یک تبلیغ برابر 2 باشد، بدین معنی است که تبلیغ شما دومین آگهی نمایش داده شده در نتایج جستجو می‌باشد.

 

متوسط جایگاه تبلیغ (Avg. Position):

 

این داده آماری نشان‌دهنده جایگاهی است که تبلیغ گوگل ادوردز شما به طور متوسط نسبت به سایر تبلیغات کسب کرده است. بالاترین جایگاه، جایگاه 1 است؛ ولی این الزاماً بدین معنی نیست که در صورت داشتن جایگاه 1، تبلیغ گوگل ادوردز در بالای صفحه نمایش داده می‌شود؛ بلکه بدین معنی است که تبلیغ شما اولین آگهی نمایش داده شده در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌باشد.

 

رتبه تبلیغ (Ad Rank):

 

رتبه تبلیغ یا Ad Rank، معیاری است که برای تعیین جایگاه تبلیغ (Ad Position) و این که آیا اصلاً تبلیغات شما قرار است در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند یا خیر به کار می‌رود.

رتبه تبلیغ با استفاده از مقدار بودجه (Bid) تعیین شده و کیفیت تبلیغ (شامل نرخ کلیک، مرتبط بودن تبلیغ به عبارت جستجو شده توسط کاربران و تجربه کاربری صفحه فرود)، قیمت محاسبه شده رتبه تبلیغ (Ad Rank Threshhold)، رقابت بر سر کلمه کلیدی مورد استفاده، محتوای جستجوی کاربر (برای مثال، موقعیت جغرافیایی، دستگاه، زمان جستجو، طبیعت عبارات جستجو، سایر تبلیغات و نتایج نمایش داده شده در نتایج جستجو و دیگر ویژگی‌های کاربر) و تاثیر مورد انتظار از افزونه‌ها و سایر قالب‌های تبلیغ محاسبه می‌گردد.

 

افزونه تبلیغ (Ad Extension):

 

افزونه‌‌های تبلیغ یا Ad Extensions، اطلاعات تکمیلی مرتبط به کسب و کار شما هستند که می‌توانند به تبلیغات گوگل ادوردز متنی شما اضافه شوند. مثلاً موقعیت جغرافیایی، شماره تلفن و امتیازی که توسط کاربران داده شده است.

دو گروه Ad Extension وجود دارند:

  • افزونه‌های اتوماتیک
  • افزونه‌های دستی

 

بازاریابی مجدد (Remarketing):

 

ریمارکتینگ یا Remarketing، روشی برای ایجاد شانس دوباره برای فروش محصولات به مشتریان است. در این روش اطلاعات کلی افرادی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده‌اند و یا در وب‌سایت شما عملی را انجام داده‌اند جمع‌آوری می‌شود و لیست‌هایی بر اساس آن‌ها ایجاد می‌گردد تا فروشنده بتواند ایمیل‌های تبلیغاتی هدفمندی به آن‌ها ارسال کند.

 

هدف‌گیری مجدد مخاطبان (Retargeting):

 

ریتارگتینگ یا Retargeting روشی برای ایجاد شانس دوباره برای فروش محصولات به مشتریان است. در این روش، تبلیغات هدفمند به مشتریانی نمایش داده می‌شوند که قبلاً از سایت شما بازدید کرده‌اند و یا در وب‌سایت شما عملی را انجام داده‌اند. این کار با استفاده از یک تگ (Tag) برای قرار دادن کوکی در مرورگر آن کاربر انجام می‌شود.

 

تنظیمات گردش تبلیغ (Ad Rotation Setting):

 

گردش تبلیغ (Ad Rotation) یکی از تنظیمات گوگل ادوردز است که به طور اتوماتیک گردش تبلیغات موجود در گروه تبلیغ (Ad Group) شما را در شبکه‌های سرچ (Search Network) و شبکه نمایش (Display Network) انجام می‌دهد. خود گوگل ادوردز می‌تواند تبلیغاتی با بهترین عملکرد را را انتخاب کند و Rotate آن‌ها را برای شما انجام دهد یا آن‌ها را به طور برابر گردش دهد تا خود شما در مورد این که به چه تبلیغی اهمیت بیش‌تری دهید، تصمیم نهایی را بگیرید.

 

 

خلاقیت تبلیغ (Ad Creative):

به طور ساده می‌توان گفت که اصطلاح Creative یا Ad Creative در دیجیتال مارکتینگ به معنی کار هنری، طراحی و مفهومی است که به در وب‌سایت یا تبلیغات شما قرار می‌گیرد

 

امتیاز بهینه بودن اکانت گوگل ادز (Optimization Score):

امتیاز بهینه بودن اکانت گوگل ادز یا Google Ads Optimization Score، امتیازی است که میزان مناسب بودن عملکرد اکانت گوگل ادوردز شما را تخمین می‌زند. این امتیاز از 0 تا 100 درصد تعیین می‌شود و امتیاز 100 به این معنی است که اکانت شما قابلیت رسیدن به پتانسیل کامل خود را دارد.